Top 5 – Parhaat terveelliset aamupalat

14419029768_b54ce88773_k

Jos syöt aina saman aamupalan, saattaisi vaihtelu tuoda ruokavalioosi monipuolisuutta. Aamulla ei välttämättä ehdi tehdä kovinkaan kauan vaativia tarjoiluja, joten yksinkertaiset ja helpot vinkit ovat enemmän kuin tarpeen. Tässä viisi helppoa ja terveellistä aamupalaa joilla käynnistät päivän hyvin ja saat vaihtelua ruokavalioosi.

1. Kreikkalainen jogurtti

Kreikkalainen jogurtti on täydellinen helppo aamupala. Se sisältää paljon ravintoaineita, kuten kalsiumia ja B-vitamiinia. Tavallista jogurttia paremman siitä tekee tuplamäärä proteiinia samalla kilokalorimäärällä. Valitse siis mieluummin maustamaton kreikkalainen jogurtti, kuin maustettu sokeroitu tavallinen jogurtti. Kreikkalaiseen jogurttiin voit lisätä makua marjoilla, hedelmillä tai pähkinöillä.

2. Hedelmäsalaatti

Hedelmäsalaatti on makea, terveellinen valinta silloin, jos ruoka ei oikein maistu sinulle aamuisin. Hedelmämehuun verrattuna kokonaiset hedelmät sisältävät paljon enemmän kuituja, jotka imeytyvät hitaasti ja auttavat hallitsemaan kolesterolia. Esimerkiksi kokonaisessa omenassa on enemmän ravintoaineita, kuten eräitä antioksidantteja ja kuituja, kuin mehussa.

3. Kasvismunakas

Jos sinulla on aamulla muutama minuutti enemmän aikaa, valmista kasvismunakasta jossa on 3 osaa munanvalkuaista ja yksi keltuainen. Munanvalkuaisissa on proteiinia ja vettä ja keltuaisessa tärkeitä ravintoaineita kuten A-vitamiinia, koliinia ja B-vitamiinia. Keltuaisten vähentäminen vähentää samalla munakkaan rasvan ja kolesterolin määrää. Lisää joukkoon pinaattia, paprikaa ja tomaattia.

4. Täysjyvämuffinssi maapähkinävoilla

Valitse maapähkinävoita, joka on mahdollisimman luonnollista ja valmistettu ainoastaan pähkinöistä. Tutki myös muffinssien ainesosaluettelot ja valitse sellaisia, jotka sisältävät täysjyväviljaa.

5. Kvinoapuuro ja kanelia

Valitse sokeroitujen murojen sijaan kvinoapuuro. Kvinoassa on paljon proteiinia ja siitä tulee yllättäen myös herkullisia muroja. Kvinoa on soijan lisäksi ainoa kasviperäinen täyden proteiinin ja aminohappojen lähde. Lisää kvinoapuuron mausteeksi mantelimaitoa, kanelia ja rusinoita.

Kuvaoikeudet: with wind